Stanice Stará Paka
Tato stanice zřejmě nemá jinde obdoby.Vzhledem k její velikosti je její vybavenost či spíše nevybavenost unikátní.Je uzlem 3 tratí(040,030,064).Veškeré výhybky se zde přehazují ručně což samozřejmě nepřispívá k rychlosti dopravy.Co se týče zabezpečovacího zařízení tak během mých několika krátkých návštěv v dopravní kanceláři jsem si všiml pouze telefonu na stole u výpravčího a mikrofonu pro operátorku staničního rozhlasu,který se zde stále ještě hlásí naživo.
Stanice má 3 zhlaví,jedno je společné pro tratě do Lomnice,Trutnova a Liberce.Zajímavý je krátký "dvojkolejný" úsek souběhu tratí 030 a 064.U tohoto zhlaví se také nálezá depo s točnou.Zbylé dvě zhlaví směřují do Nové Paky a Jaroměře každé zvlášť.
Samotná staniční budova je mezi ně vklíněna a po jejích stranách se rozprostírají nástupiště 1 a 2(jestli se jim tak dá říkat,protože hlavně první nástupiště je jen pomyslné označení pro trochu škváry mezi kolejemi),nástupiště jsou propojena průchodem za vstupní halou a společnou plochou na konci budovy s lavičkami.Na špici této plochy je budka St.III kde sídlí také venkovní výpravčí.Čekárna zde za moc nestojí i když tam alespoň bývá teplo.
Většina lidí ale využívá malou odbavovací halu kde je pokladna a tabule s odjezdy.Nádražní hospoda je zavřená už léta,jediné občerstvení je k sehnání ve stánku na prvním nástupišti,ten ale zavírá poměrně brzo takže k večeru zůstane cestující o hladu.Pamětníci vzpomínají na časy,kdy po nástupištích chodil prodavač a vyřvával "horké párky!!".Bohužel takový folklor už odsud vymizel,na druhou stranu je třeba dodat že se zde nezdržují bezdomovci ale maximálně pár místních ožralů.
Na Jaroměřském zhlaví se nachází známý viadukt na kterém byli kdysi nuceni vystupovat cestující z dlouhých rychlíků,které se nevešli na perón.Celé nádraží je postavené na poměrně prudkém a vysokém svahu,stačí přejít koleje na druhém nástupišti a můžete zažít pěkných pár metrů letu.
Od budovy směrem k novopackému zhlaví se rozprostírá komplex budov patřící správě tratě a uhelným skladům,jež zde sídlí a kam vedou nějaké koleje.Párkrát jsem tam viděl posunovat lokomotivu(742) ale je to oplocené takže jsem se tam radši nelezl.Stanice má jen vjezdová návěstidla s předvěstmi typu SSSR.Obzvlášť fotogenické jsou na "svatobráně" nad tratěmi 030 a 064.
Provoz zde sice není slabý ale občas se tady člověk může nudit.Nákladní doprava zde moc silná není.Mimořádně sem nějaký delší náklad zajede ale nebývá tu obvykle víc než pár odstavených vozů.
Rekonstrukce?!
O té se mluví už léta.Jednalo by se určitě o nové zabzař + nástupiště
(asi něco ve stylu Turnova protože si nedokážu představit kam by narvali podchod).Začátek se plánoval na podzim 2008 ale zatim se nic neděje.Nejnovější drby mluví o tom že prý se to rozjede až po rekonstrukci tratě Jaroměř-Železný Brod která se plánuje na září 2009 tak uvidíme...